מטרת הקורס
הקורס נועד לאפשר לסטודנטיות/טים המטפלות/ים והמטפלים בילדים, מתבגרים והוריהם, לחקור וללמוד על המפגש, בין שלושה מרחבים: הילד שבהן/ם, הילד שלהן/ם וזה שבטיפולן/ם. מטרת החקירה והלמידה היא לאפשר לזהות ולהגביר את המודעות לאופן שבו האני האישי צובע את האני המקצועי. כמו גם, ללמוד כיצד אף ניתן להשתמש באני האישי להשגת המטרות הטיפוליות.
הקורס יתבסס על קונספט תיאורטי בתחום העבודה הסוציאלית הנקרא: The use of self. קונספט המתמקד במפגש בין האני המקצועי (הידע התיאורטי והמיומנויות המקצועיות) לבין האני האישי (התנסויות וחוויות אישיות, תכונות אישיות ואמונות שרק בחלקם מודעים).
הלמידה בקורס תתבצע הן באמצעות למידה תיאורטית והן באמצעות התנסות.
בחלק הראשון של הקורס תתבצע הלמידה תיאורטית. תעסוק בהגדרות והמרכיבים של המושג The use of self, תוך התייחסות למושגים כגון יחסים טיפוליים, העברה, העברה נגדית וחשיפה עצמית. הלמידה תעשה בהתבסס על תיאוריות פסיכו דינמיות עם דגש על הפרספקטיבה ההתייחסותית (Relational).
בחלק האחר, ההתנסותי יעשה שימוש בקבוצת הלמידה לצורך חקירת התוך אישי בשלושת המרחבים:
א. הילד שבי- במרחב זה יתאפר מפגש עם שתי תמות:
1. אני כילד- חוויות, התנסויות וזיכרונות שיש לי מילדותי והתבגרותי.
2. ההורים שלי- חוויות, התנסויות וזיכרונות הקשורים בהורות שהייתה לי בילדותי והתבגרותי.
ב. הילד שלי- ( הממשי או זה שקיים בפנטזיה) במרחב זה יתאפשר מפגש עם שתי תמות נוספות:
1. הילד שלי- חוויות, התנסויות וזיכרונות מהילד הממשי שלי או זה הקיים בפנטזיה.
2. ההורות שלי- חוויות, התנסויות, זיכרונות או משאלות שיש לי מההורות הקונקרטית או זו שבפנטזיה.
ג. הילד שבטיפולי- במרחב זה יתאפשר מפגש עם התנסויות של הסטודנטים כמטפלים בילדים, מתבגרים ובהוריהם, ובחינת הקשר בין ההתנסויות המקצועיות לשני המרחבים הקודמים.