תיאור כללי של הקורס:
נושא האבהות זוכה בשנים האחרונות להתעניינות הולכת וגוברת כתחום מחקרי ייחודי שניתן לחלקו לשלוש מגמות. האחת, מחקרים שהתמקדו בחלקים הפתולוגיים של האבהות; השנייה, מחקרים שהתמקדו בהעלאת דימוי האבהות; והשלישית, מחקרים שעסקו בהבנת אספקטים תרבותיים, פוליטיים וסוציו-פוליטיים של אבהות. בשיח על אודות קשר מקצועי טיפולי עם אבות יש הטוענים כי לגברים יש קשיים להיכנס לקשר מקצועי-טיפולי עקב הסוציאליזציה החברתית שלהם. החוויה של להיות נעזר מעוררת אצל גברים תחושות של פגיעות, בושה, חוסר רצון לחשוף בעיות אישיות ומשפחתיות, פחד מאינטימיות, חשש מאיבוד שליטה והיעדר כוחות
הקורס יעסוק במיומנויות התערבות עם אבות בגישה מודעת הקשר. במהלך הקורס יוצגו מושגים מרכזיים המאפיינים את האבהות במפגש עם העובדים הסוציאליים, תוך שימת דגש על ההקשר כמעצב את ההתערבות שלנו כעובדים סוציאליים. הקורס יציג, אתגרים, דילמות, דרכי התמודדות ומודלים התערבותיים שונים. הקורס שם דגש על תהליך ההתפתחות האישית מקצועית של הסטודנט בנושא האבהות ועל כך כול שיעור יתחיל עם פעילות חווייתית (אורכה המקסימלי של הפעילות הוא רבע שעה), דיון קבוצתי והרצאה.
הקורס לרוב יתחיל בפעילות יצירתית קבוצתית אשר תכין את הקבוצה לנושא הנלמד באותו שיעור. הסטודנטים יצרו, יצפו, יקשיבו וידונו בנושא הנלמד באמצעות הפעילות כאשר מטרת כול אלה היא סטודנטים מחוברים וקשורים יותר רגשית ומחשבתית לנושא ההרצאה.
מטרות הקורס:
סטודנטים חשופים, מודעים ועם ידע בנושא אתגרים ודרכי התמודדות עם מאפייני האבהות בנושא פנייה לעזרה מאת שירותי הרווחה.
תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:
בסיומו של קורס זה, סטודנטים עם מודעות וידע עצמי בנושא אבהות, סטודנטים ילמדו לזהות את הגישה שלהם בסוגיות של מגדר (התערבות גבר אישה), סטודנטים ידעו לזהות את סגנון האב אתו הם מתערבים, ידעו להעריך על הרצף את ההקשרים השונים בהם הוא נמצא, ידעו להבחין את מידת וחומרת המצוקה על הרצף, ידעו לבנות תוכנית התערבות הקשרית מותאמת. סטודנטים יהיו מודעים לאתגרים ולדרכי ההתערבות עם אבות במסגרות השונות, סטודנטים ייחשפו וילמדו דרכי התערבות שונות: מפגש פרטני, קבוצתי והמפגש עם האב בהרכב משפחתי.
דרישות נוכחות:
היעדרות שלושה שיעורים לכול היותר.
שיטת ההוראה בקורס: הרצאה, פעילות קבוצתית דיון קבוצתי.
רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
מושגים מרכזיים שילמדו: סגנונות אבהות, אבהות קלאסית, אבהות חדשה, חשיבות מעורבות האב בחיי ילדיו בהתאם לשלב ההתפתחותי, מאפייני המפגש של עובדות סוציאליות עם אבות, מסגרות להתערבות עם אבות, בקשת עזרה מקצועית בקרב אבות, רצף וחומרת המשבר כמעצבים את תוכנית ההתערבות, התערבות עם אבות מהחברה הערבית, התערבות עם אבות בצל הגירושין, התערבות עם אבות במשפחות חד מיניות, מודל החוזקות והמודל המפרה.
מטלות:
1. עבודה מסכמת 100%.